keskiviikko 5. syyskuuta 2018

Kun iho kiukkuaa

Heii!



Ei olla vielä edes talvessa ja jo kirjoitellaan äkäisestä ihosta. Sivusin aiemmassa postauksessa sitä, että olen kärsinyt nyt kuukausia todella kiukkuisesta ihottumasta molemmissa kainaloissa - ihossa ei näy selkeitä näppylöitä, mutta iho on pahimmillaan ollut lähes viininpunainen ja kudosnestettä ulos työntävä.

Tottakai tässä vaiheessa soitin omalle hoitajalleni ja lääkäri kirjoittikin minulle totuttuun tapaan voimakasta kortisonia, mutta olihan sitä ihoa hoidettava muutenkin sen lisäksi.


Ensimmäinen askeleeni oli La Roche-Posayn Lipikar Syndet+ suihkuvoide. Tämä kantautui minulle itseasiassa toiselta bloggaajalta (Kiitos💗). Tiedättekö sen lämpimän tunteen jonka saatte, kun joku sanoo "muistelin sinulla olevan kuiva iho", toisinsanoen muistavan yksityiskohtia siitä mistä olette aiemmin puhuneet? Se tuntuu jo niin harvinaiselta nykyään!

Reiluun 400ml pulloon pakattu Lipikar Syndet+ on saippuaton ja tuoksuton suihkuvoide, joka sisältää muun muassa karitevoita ja niasiiniamidia. Suihkuvoide on tarkoitettu erittäin kuivan, ärtyneen ja kutiavan ihon hoitoon, mikä siis parempi itselleni tässä tapauksessa! Suihkuvoide puhdistaa hellästi eikä riivi iholta viimeistäkin kosteutta vaan saa pesusta huolimatta aikaan joustavan ihon. Yllättävä piirre tässä oli se, että tämä on TODELLA riittoisaa, toisinkuin pesuvoiteet yleensä.

Pahimpina aikoina tosin en pessyt kainaloita edes tällä vaan hieroin öljyllä kortisonit ja voiteet pois - vesipesu voi olla atooppiselle iholle joskus aivan liikaa ja omakin ihoni lehahti kipeäksi alussa joka kerta vesipesun jälkeen.


Toinen askel oli kosteuden lukitseminen ihoon heti suihkun jälkeen. Kun suihkutilassa oli vielä ovi kiinni, levitin kainaloihini EKOPHARMAn atooppiselle iholle tarkoitetun Herukka Vartaloöljyn*. Öljy on pakattu pienehköön 150ml pumppupulloon, mutta kyseessä on riittoisa tuote, joten tästä riittää silti pitkäksi aikaa.

Vartaloöljy pohjautuu mustaherukan siemenöljyyn, mutta siihen on myös lisätty ihoa korjaavaa e-vitamiinia. Vaikka kyseessä on kuivalle, herkälle ja atooppiselle iholle tarkoitettu tuote, ei kyseessä ole kuitenkaan tuoksuton öljy. Öljystä löytyy mieto appelsiinin tuoksu, joka itseäni ei ole missään vaiheessa häirinnyt tai ihoani sen suuremmin ärsyttänyt, tämä kannattaa kuitenkin allergisten ottaa huomioon.


Näiden askelien jälkeen siirryinkin usein öljyn imeytymisen jälkeen kortisoniin tai Apobasen öljyisimpään perusvoiteeseen. Voitte kuvitella miten tuskainen kesä minulla on takana!

Mitä kikkoja teiltä löytyy hihasta ihottumien ja kuivan ihon suhteen?




Ihanaa päivää💓
















*pr-näyte

4 kommenttia:

  1. Mun luottotuote melkein kaikkiin ihoärystyksiin on Bepanthen-voide. Sillä yleensä hoituu kaikki probleemat. Toinen hyvä on La Roche-Posayn Cicaplast-voide, mutta se on ehkä hieman miedompi kuin tuo Bepanthen. Kuivalle kropalle käytän ihan apteekin perusvoiteita, jos tulee suurempi ongelma. Ne on toimineet ihan hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäis kokeilla laajemmin näitä La Roche-Posayn tuotteita! Itekin kyllä luotan yleensä apteekin tuotteisiin kun tulee ihon kanssa ongelmia,ärsytysriskit sun muut niiden kanssa on vaan pienimmät.

      Poista
  2. Mulla on ollut samaa ongelmaa, mutta sun kuvailusta päätellen huomattavasti lievempänä. Mulla se yhdistyy suoraan deodorantteihin. Oon yrittänyt siirtyä antiperspiranteista luonnollisempiin versioihin, mutta ainakin kaksi testattua mulla aiheuttaa oireita. Soodaa mun kainalot ei näköjään kestä yhtään. Otin nyt hoitoon kokeiluun Atopikin sinkkivoiteen ja parin päivän testauksella voisin jo varovasti sanoa, että siitä on ollut apua. Kunpa vaan löytyisi hyvä deodorantti, niin mun ongelma olisi sillä ratkaistu. Tsemppiä sulle iho-ongelmien kanssa taisteluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo sooda on aika kova iholle,itsekin olen sitä joskus kokeillut ja tuntu ihan kuin iho ois "palanut" :S Joo,mulla ei mitään päivän selvää laukasijaa tälle ole,sillä se onkin entistä turhauttavampaa.

      Poista