tiistai 21. lokakuuta 2014

Vartalonhoito. Aaaargh..

Otsikkoa tarvinnee tällä kertaa hieman selittää.

Selväksi siitä varmastikin tulee että suhteeni vartalonhoitoon on ristiriitainen.

Olin niitä lapsia jotka on pennusta asti hölvätty perusvoiteilla ja lääkerasvoilla,pahimmillaan vielä kääritty kelmuun rasvaamisen jälkeen. Kyllä,kelmuun..

Minulla on ollut aina atooppinen iho joka tietenkin oli säämuutosten armoilla ja reagoikin niihin kaikkiin pahasti. Olin myös lapsena allerginen yhdelle sun toiselle ja kaikki heijastuivat myös ihooni. Suklaa,mansikka,kiivi,koivu.. Näin muutaman mainitakseni.

Luojan kiitos,päästessäni lähemmäs esi-murrosikää alkoi allergiat yksi kerrallaan hävitä ja ihoni edes jotenkin asettua. Olin aina vihannut rasvaus-rutiineja ja sitä tunnetta mikä siitä limaisuudesta jäi joten huomasinkin alkavani välttämään rasvaamista juurikin niin paljon kun vaan ihoni kunto antoi periksi.

Minulla meinaa vieläkin olla tuo sama vika. Tiedän tasantarkkaan että ihosta olisi hyvä pitää huolta tasaisesti ja säännöllisesti,rasvaaminen vaan tuo minulle vieläkin muistot niistä kauheista lääkerasvoista.

Tästä syystä suihkussa käyminen joka ilta onkin hyvä muistutus siitä ettei ihoaan voi laiminlyödä. Tarkoitan tällä sitä kun suihkun laittaa päälle ja vesi virtaa iholle,alkaa ihoa kirvellä ja polttaa.
Suihkun jälkeen iho kutisee,kirvelee ja hilseilee. Miksi tuntuu että atooppinen iho "luo itseään" jatkuvasti?

En ole suuri perusvoiteiden ystävä mutta rakastan suihkuöljyjä,hyvin imeytyviä vartalovoita sekä leave-in suihkutuotteita. Lähiaikoina lempparikseni onkin valikoitunut Lushin Ro's Argan.

Vältän hajuvesillä hajustettuja voiteita,valtaosa niistä kirvelee välittömästi laitettaessa,olenpa huomannut jopa Niveankin kosteuttavimpien voiteiden kirvelevän aika-ajoin. Jotain tuoksua niissä olisi kuitenkin kiva olla,tässä onkin toiminut hyvin Korresin vartalovoit.

Kuivaharjauksen ennen suihkua olen huomannut helpottavan huomattavasti,eihän kuollutta ihosolukkoa ole järkeä yrittää jälkeenpäin kosteuttaa.

Mitä apuja te olette löytäneet rasvaus-laiskuuteen tai atooppiseen kutinaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti